Zasady ogólne
Wykłady/Laboratoria
KRK
Pliki do pobrania
Oceny w USOS
Ocenę cząstkową i ocenę końcowa proszę sprawdzać w wersji przeglądarkowej USOS!
W niektórych przypadkach konieczne jest usunięcie cache'u!
Wersja mobilna może pokazywać błędne oceny końcowe.
(TR) Programowanie aplikacji webowych
(TR) Projektowanie aplikacji webowych
(TR) Organizacja i zarządzanie małą firmą informatyczną - EF0
(TR) Organizacja i zarządzanie małą firmą informatyczną - EA0
(TR) Sieci komputerowe
(TR) Programowanie współbieżne i rozproszone
(TR) Języki programowania wysokiego poziomu
(TR) Zastosowania informatyki
(TR) Wykład monograficzny
Prowadzone wcześniej zajęcia
Prowadzone obecnie:
Sieci komputerowe (wykład, laboratorium)
Sieci komputerowe II (wykład, laboratorium)
Zastosowania informatyki (wykład, projekt)
Orgarnizacja i zarządzanie małą firmą informatyczną (wykład, projekt)
Programowanie aplikacji webowych (wykład, laboratorium)
Projektowanie aplikacji webowych (wykład, laboratorium)
Języki programowania wysokiego poziomu (laboratorium)
Wykład monograficzny (w części dotyczącej programowania fukcyjnego)
Programowanie współbieżne i rozproszone (wykład, laboratorium - w temacie MPI)
Projekt inżynierski
Web Application Programming - for ERASMUS students
Engineering project - for ERASMUS students
Computer Networks I - for ERASMUS students
LINUX/UNIX Operating Systems - for ERASMUS students
Prowadzone wcześniej:
Aplikacje internetowe (wykład, laboratorium)
Sieci komputerowe (wykład, laboratorium)
Kryptografia i bezpieczeństwo danych (wykład, laboratorium - w części dotyczącej Linuksa)
Linux a technologie internetowe (wykład, laboratorium)
Sieci komputerowe - podstawy (laboratorium)
Systemy operacyjne Linux i Unix (wykład, laboratorium)
Wybrane zastosowania systemu operacyjnego Linux (wykład, laboratorium)
Teletransmisja światłowodowa (laboratorium)
Systemy teletransmisyjne (wykład, laboratorium)
Wybrane zastosowania technologii VPN (laboratorium - w części dotyczącej Linuksa)
Programowanie komputerów II (laboratorium)
Podstawy informatyki (ćwiczenia, laboratorium)
Web Application Development - for ERASMUS students (lecture, laboratory)
Linux and Internet technologies - for ERASMUS students (lecture, laboratory)
Computer Networks - for ERASMUS students (lecture, laboratory)
WEB Technologies - for ERASMUS students
BHP
BHP1
Instruktaż stanowiskowy– praca z komputerem
1. POMIESZCZENIA BIUROWE
Praca biurowa powinna być wykonywana w odpowiednich warunkach. Zgodnie z przepisami pomieszczenie pracy biurowej jest pomieszczeniem, gdzie nie występują typowe czynniki szkodliwe(takie jak wysoka temperatura, hałas, drgania, promieniowanie, gazy, pyły, pary itp.).
Wszystkie pomieszczenia pracy, w tym pomieszczenia biurowe, powinny być utrzymywane w czystości i porządku (§ 14 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp).
Wysokość pomieszczeń biurowych służących do stałej pracy, gdzie pracownikprzebywa w danym pomieszczeniu powyżej 4 godzin dziennie, powinna wynosić 3 m. Taką wysokość mogą mieć pomieszczenia pracy, w których nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia.
Wysokość pomieszczeń biurowych może być obniżona do 2,5 m przy zastosowaniu klimatyzacji. Obniżenie wysokości pomieszczeń biurowych może być dopuszczalne po uzyskaniu zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
W pomieszczeniu biurowym o obniżonej wysokości mogą pracować najwyżej 4 osoby i na każdą z nich musi przypadać przynajmniej po 15 m3 objętości pomieszczenia.
Pomieszczenia biurowe do pracy tymczasowej (pracownikpracuje tam mniej niż 4 godziny dziennie) mogą mieć 2,2 m, jeżeli nie występują w nich czynniki szkodliwe dla zdrowia.
Pomieszczenie biurowe, w którym pracuje jedna osoba, powinno posiadać przestrzeń nie mniejszą niż 6 m2. Na każdego z pracownikóww pomieszczeniu pracy w biurze powinno przypadać co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi niezajętej przez sprzęt biurowy i urządzenia techniczne oraz co najmniej 15 m3 objętości pomieszczenia.
Biurko i miejsce pracy powinny zapewniać odpowiednią powierzchnię na pracę z dokumentami wymaganymi do jej wykonania i jednocześnie ewentualnego korzystania z komputera. Wyposażenie stanowiska pracy w biurze powinno umożliwiać pracownikowi swobodne wykonywanie pracy.
Drzwi pokoju, w którym znajdują się pracownicy, nie mogą być zamykane w sposób uniemożliwiający wyjście z pomieszczenia.
Jeżeli istnieją względy wymagające zamykania pomieszczeń w czasie pracy przed osobami postronnymi, należy je wyposażyć w zamki uniemożliwiające wejściez zewnątrz, a jednocześnie umożliwiające wyjście z pomieszczenia bez użycia klucza.
2. MIKROKLIMAT POMIESZCZENIA PRACY
Parametrem, który cechuje także stanowisko pracy, jest jego mikroklimat. Mikroklimat kształtują takie czynniki, jak: temperatura, wilgotność i prędkość przepływu powietrza.
W pomieszczeniach pracy temperatura powinna wynosić minimum 18°C. Jeżeli pomieszczenia są przeznaczone na pobyt ludzi, dla których wymaganą temperaturę określają normy, powinny posiadać urządzenia grzewcze, zapewniające utrzymanie regulowanej temperatury wewnętrznej, tak by odpowiadała ona warunkom użytkowania i funkcji tych pomieszczeń.
Kolejnym czynnikiem mającym istotny wpływ na warunki panujące na stanowisku pracy jest wilgotność powietrza. Wilgotność powietrza jest to stosunek ilości pary wodnej zawartej w powietrzu do ilości maksymalnej w danej temperaturze. Wyraża się go w procentach.Optymalna wilgotność powietrza to około 50–60%.W pomieszczeniach do pracy z monitorami ekranowymi wilgotność powietrza nie powinna wynosić mniej niż 40%.
Czynnikiem wpływającym również na mikroklimat panujący na stanowisku pracy jest zapewnienie odpowiedniej wymiany powietrza. W lokalach biurowych zalecana jest co najmniej 0,5-krotna wymiana objętości powietrza w pomieszczeniu w ciągu godziny. Wymiana powietrza może być naturalna (wietrzenie pokoi) lub sztuczna (wentylacja, klimatyzacja). W pomieszczeniach pracy biurowej powinno się zapewnić skuteczną wentylację. Pracodawca nie ma jednak obligatoryjnego obowiązku zainstalowania klimatyzacji w biurze.
3. OŚWIETLENIE I NATĘŻENIE HAŁASU W POMIESZCZENIACH PRACY BIUROWEJ
Kolejnym z parametrów pomieszczeń pracy jest ich oświetlenie. Podstawową zasadą pracy powinno być korzystanie z oświetlenia dziennego.Oświetlenie dzienne na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności oraz powinno spełniać wymagania określone w Polskiej Normie. Uzupełnieniem oświetlenia dziennego może być oświetlenie elektryczne.
Zgodnie z Polską Normą w tym zakresie wymogi dla oświetlenia naturalnego są spełnione, jeżeli stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi jest co najmniej jak 1 : 8(przykładowo na jeden metr kwadratowy powierzchni okien powinno przypadać co najmniej 8 metrów kwadratowych powierzchni podłogi).
Niezależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy powinno być zapewnione również oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z Polskimi Normami. W przypadku biurowych stanowisk pracy, na których wykorzystuje się monitory ekranowe, natężenie oświetlenia elektrycznego powinno wynosić 500 luksów. Jeżeli stanowiska pracy biurowej nie są wyposażone w monitory ekranowe, natężenie oświetlenia elektrycznego powinno wynosić 200 luksów.
Można rozróżnić 3 rodzaje oświetlenia ze względu na rozmieszczenie źródeł światła:
1. Ogólne– lampy zawieszone wysoko i symetrycznie, oświetlające przestrzeń bez uwzględniania szczególnych wymagań dotyczących oświetlenia niektórych jej części.
2. Miejscowe– lampy zainstalowane bezpośrednio na stanowisku pracy, w zasięgu ręki pracownika. Oświetlają niektóre części przestrzeni.
3. Mieszane– połączenie oświetlenia wymienionego w punktach 1 i 2.
Zasadą przy rozmieszczaniu źródeł oświetlenia jest unikanie zbyt dużych różnic w jasności oświetlenia stanowiska pracy i jego otoczenia. Należy również niedopuszczać do zbyt dużych różnic jasności natężenia oświetlenia.
Instalacja elektryczna powinna posiadać zabezpieczenia przeciwporażeniowe oraz być w dobrym stanie, tak by nie stwarzała zagrożenia pożarowego lub porażenia prądem. Instalacja oświetleniowa powinna posiadać możliwość regulowania natężenia światła i uruchamiania poszczególnych grup punktów oświetlenia.
Równie ważnym ze względu na czynniki fizyczne środowiska pracy parametrem występującym w pomieszczeniach pracy jest poziom natężenia hałasu. Jego wartość nie powinna przekraczać poziomów podanych w Polskich Normach. Wynoszą one dla biur około 35–40 dB.
4. POMIESZCZENIA SANITARNOHIGIENICZNE
Budynek, w którym znajdują się pomieszczenia biurowe, powinien od strony sanitarnej spełniać wymagania zawarte w rozporządzeniu w sprawie ogólnych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy z 29 września 2003 r.
W budynku będącym miejscem pracy pracowników biurowych na każdym piętrze powinny znajdować się osobne ubikacje dla kobiet i mężczyzn, z wyjątkiem biur, gdzie zatrudnionych jest mniej niż pięciu pracowników na jednej zmianie – pod warunkiem możliwości osobnego korzystania przez kobiety i mężczyzn z tych pomieszczeń. Konstrukcja budynku powinna być taka, aby ściany oddzielające ustęp od pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi były szczelne.
Układ pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych powinien umożliwiać swobodny dostęp do ubikacji z dróg komunikacji wewnętrznej w budynku.
Wyposażenie toalet powinny między innymi stanowić umywalki z ciepłą i zimną wodą (na sześć pisuarów lub misek ustępowych nie mniej niż jedna umywalka). Układ toalet powinien zapewniać zainstalowanie misek ustępowych w oddzielnych kabinach o wymiarach co najmniej 1 x 1,10 x 2,00 m i wysokości w świetle 2 m oraz otwieranie się drzwi ubikacji na zewnątrz. Toalety powinny posiadać przedsionek izolujący oraz łatwo zmywalne podłogi. Należy zapewnić podłogi nienasiąkliwe, nieprzepuszczające wilgoci i odporne na działanie środków dezynfekujących.
Rozkład pomieszczeń w budynku biurowym powinien zapewniać na 30 mężczyzn lub 20 kobiet jedną miskę ustępową (w przypadku mężczyzn także jeden pisuar). W pomieszczeniach toalet należy zapewnić kabiny.
Odległość ustępów od najbliższego stanowiska powinna być mniejsza niż 75 m, a od stanowiska pracy chronionej mniejsza niż 50 m.
Palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach (palarniach). W palarniach powinno przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany, korzystającego z tego pomieszczenia, z tym że minimalna wielkość powierzchni palarni musi wynosić 4 m2. W palarni należy zapewnić dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.
Na terenie budynków firm, gdzie praca jest wykonywana w dużych salach, wymaga stałego napięcia lub jest bardzo intensywna, powinny być zorganizowane pomieszczenia do wypoczynku.
W budynku, gdzie wykonuje się pracę biurową, powinno być również wydzielone pomieszczenie do spożywania posiłków. Picie gorących napojów na stanowisku pracy, oprócz możliwości sparzenia pracownika gorącą cieczą, niesie ze sobą ryzyko zniszczenia dokumentów, które pracownik wykorzystuje w pracy.
5. CZYNNIKI UCIĄŻLIWE W PRACY BIUROWEJ
Pracownik zatrudniony w biurze może być narażony na występowanie czynników uciążliwych. Czynniki te mogą wynikać z warunków na stanowiskach pracy oraz z otoczenia tych stanowisk albo pochodzić od samych pracowników.
Czynniki zaliczające się do uciążliwych to:
brak zapewnienia odpowiedniej przestrzeni i powierzchni w pomieszczeniach pracy,
brak prawidłowej wentylacji (wymiany powietrza) w pomieszczeniach pracy,
zbyt duże nasłonecznienie miejsc pracy powodujące ich nagrzewanie się,
odbijanie się światła od powierzchni przedmiotów i wyposażenia pomieszczeń pracy,
hałas powstający przy korzystaniu ze sprzętu techniki biurowej, takiego jak: maszyny do pisania, drukarki, kserokopiarki,
hałas pochodzący od urządzeń i instalacji wentylacyjnej lub klimatyzacyjnej,
powierzchnie naładowane w wyniku działania elektryczności statycznej oraz pola elektromagnetyczne,
brak dostatecznej przestrzeni na miejscu pracy dla przyjęcia wygodnej pozycji ciała przy wykonywaniu zadań służbowych,
brak przewidzianego miejsca na ustawienie urządzeń oraz innego wyposażenia biurowego,
brak możliwości dostosowania do wymiarów antropometrycznych pracownika wysokości blatu biurka lub stołu,
brak możliwości regulacji wysokości siedziska i zajęcie wygodnej pozycji przy pracy,
obciążenie statyczne i dynamiczne ciała,
obciążenie psychiczne,
specyfika pracy powodująca konieczność zbyt długiego przyjmowania wymuszonej pozycji ciała (np. konieczność długiego przebywania w pozycji stojącej przy wykonywaniu obowiązków służbowych).
6. ZAGROŻENIA NA STANOWISKU PRACY
Za zorganizowanie stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy odpowiada pracodawca oraz osoba kierująca. Specyfika pracy w biurach nie stwarza zbyt dużej liczby zagrożeń i czynników niebezpiecznych, tym niemniej są one charakterystyczne dla tego rodzaju pracy.Istnieje jednak wiele czynników związanych z tą pracą, niepowodujących natychmiastowych skutków dla zdrowia. Skutki ich oddziaływania na organizm są zauważalne w dłuższym okresie. Znajomość zagrożeń występujących na stanowisku pracy jest obowiązkiem każdego pracownika.O zagrożeniach tych pracownika powinien poinformować pracodawca lub osoba występująca w jego imieniu. Formą informacji o zagrożeniach na stanowisku pracy jest przedstawienie pracownikowi dokonanej i udokumentowanej oceny ryzyka zawodowego określonego na stanowisku pracy.
Wśród zagrożeń na stanowiskach pracy biurowej należy wymienić:
• Porażenie prądem– to jedno z najbardziej niebezpiecznych zagrożeń ze skutkiem śmiertelnym. Urządzenia elektryczne mogące to zagrożenie spowodować powinny być konserwowane i naprawiane przez osoby do tego upoważnione. Niedopuszczalne jest dokonywanie napraw tych urządzeń przez innych pracowników biura lub uruchamianie ich w stanie niesprawnym. W przypadku wystąpienia nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu, uszkodzenia ich lub kontaktu z płynem należy natychmiast odłączyć je od sieci.
• Poparzenieprzez oblanie gorącym płynem może również stanowić pewne zagrożenie, jeżeli pracownik nie zachowa ostrożności przy spożywaniu gorących napojów.
• Pożar– zagrożenie, jakie może również wystąpić na terenie biura. Pożar i jego skutki są zagrożeniami mogącymi spowodować nawet śmierć pracownika. Metody gaszenia i postępowania w razie pojawienia się ognia omówione zostały w oddzielnym rozdziale poświęconym tej tematyce.
• Potknięcie, przewrócenie się pracownikato wypadki, zdarzające się pracownikom biurowym, podczas przemieszczania się po terenie biura. Zagrożenia te nie są tak poważne w skutkach jak inne, ale zdarzają się najczęściej. Możliwe potknięcie się pracownika na schodach może mieć również groźne skutki dla zdrowia, jak poślizgnięcie się na mokrej i śliskiej podłodze. W budynkach, gdzie zamontowane są dźwigi – windy, należy zwrócić uwagę na to, czy podłoga windy zatrzymuje się na równi z poziomem podłogi danego piętra. Różnica w poziomie podłogi windy i podłogi piętra może być również przyczyną potknięcia się.
• Nieprzestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z monitorem ekranowymmoże stanowić zagrożenie powodujące długotrwałe skutki zdrowotne. Nieprawidłowe ustawienie monitora względem źródeł światła może powodować pogarszanie się wzroku po dłuższym okresie pracy. Przy tego typu pracy występuje ponadto niebezpieczeństwo wystąpienia chorób układu mięśniowo-szkieletowego, związanych z nieprawidłową pozycją siedzącą przy braku właściwego fotela lub stałym odwracaniem głowy, kiedy monitor nie jest ustawiony na wprost użytkownika.
• Wystąpienie takich urazów jakskaleczenia lub uderzeniesię możliwe są przy niewłaściwym używaniu sprzętu techniki biurowej. Szczególną ostrożność należy zachować przy korzystaniu z niszczarek dokumentów. Używać tych urządzeń mogą tylko osoby, które zapoznały się z instrukcją obsługi danego urządzenia. Należy unikać zbliżania do niszczarki luźnych części garderoby, długich włosów, apaszek, krawatów itp.
• Krawędzie mebli biurowych mogą powodować urazy, takie jak stłuczenia,szczególnie w przypadkach, gdy meble biurowe są ustawione zbyt ciasno, a pracownicy zostawiają otwarte szuflady, drzwi biurka itp. Przejścia między tymi meblami powinny być drożne i nie mogą być zastawiane krzesłami, koszami na śmieci, pakunkami itp.
Do grupy czynników występujących na stanowiskach pracy w biurze, których skutki mogą być widoczne po dłuższym okresie pracy na danym stanowisku, należy zaliczyć:
• Obciążenie zmysłu wzroku.Czynnik ten może powodować pojawienie się lub pogorszenie istniejącej wady wzroku. Szczególnie narażeni na ten czynnik są pracownicy pracujący na stanowiskach pracy z monitorem ekranowym. Sposobem minimalizacji skutków tego czynnika jest odpowiednie ustawienie monitorów względem źródeł światła (tak by nie odbijało się ono w stronę oczu osoby obsługującej komputer), zachowanie odległości 40–70 cm między ekranem a oczami operatora komputera oraz stosowanie pięciominutowych przerw po każdej nieprzerwanej godzinie pracy.
• Wymuszona pozycja przy pracy.Czynnik powodujący w przyszłości ewentualne schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego. Szczególnie narażony jest kręgosłup oraz barki. Minimalizowanie skutków tego czynnika to stosowanie odpowiednich foteli przeznaczonych do pracy na stanowiskach z monitorami ekranowymi, biurek i stołów z miejscami na klawiaturę. Bardzo ważne jest także prawidłowe ustawienie monitora ekranowego względem osoby obsługującej komputer – monitor powinien stać na wprost pracownika tak, by nie wymuszać skręcania głowy w prawo lub w lewo. Należy zwrócić również uwagę na to, by górna linia ekranu znajdowała się poniżej linii wzroku osoby obsługującej monitor, co nie wymusza zadzierania głowy do góry.
Urządzenia elektryczne
Większość pomieszczeń pracy w biurze jest wyposażona w urządzenia elektryczne zasilane z sieci. Do urządzeń tych należy zaliczyć komputery, drukarki, kserokopiarki, niszczarki dokumentów, czajniki elektryczne itp. Korzystanie z tych urządzeń może nieść ze sobą zagrożenia porażenia prądem. Instalacja elektryczna i urządzenia elektryczne w biurach powinny mieć zabezpieczenia przeciwporażeniowe, co praktycznie wykluczy możliwość powstania poważnego zagrożenia porażenia prądem.Zabezpieczenia te potwierdza się za pomocą pomiarów prowadzonych przez osoby mające uprawnienia SEP.
Ze względu na możliwe zagrożenia mechaniczne powodowane przez urządzenia zasilane prądem należy zwrócić przede wszystkim uwagę na niszczarki dokumentów. Korzystając z tego urządzenia w pracy biurowej należy unikać sytuacji, gdy blisko szczeliny do wsuwania dokumentów znajdować się będą luźne części garderoby lub dłuższe włosy. Aby uniknąć zagrożenia pochwycenia przez to urządzenie, należy postępować według zasad opisanych w instrukcji obsługi – gdzie opisane są sposoby właściwej pracy z tym urządzeniem (w zależności od producenta i typu niszczarki), a także sposoby bezpiecznego usuwania zacięć papieru i sposoby wycofania z rolek dokumentów.
Sprzęt elektryczny i mechaniczny może być naprawiany tylko przez osoby przeszkolone.
Za sprzęt elektryczny uważa się urządzenia zasilane napięciem nominalnym od 50 do 1000 V prądu przemiennego lub 75 do 1500 V prądu stałego.
Sprzęt taki powinien być również odpowiednio oznakowany i opisany. Pracodawca powinien zatem nabywać sprzęt elektryczny posiadający te oznaczenia, co będzie równoznaczne ze spełnianiem wymagań dotyczących zakupu takich urządzeń. Opis i oznaczenia sprzętu elektrycznego powinny zawierać podstawowe informacje, których przestrzeganie zapewni bezpieczne jego użytkowanie.
Oznakowanie tych urządzeń powinno zawierać nazwę producenta, parametry techniczne jego pracy oraz znaki bezpieczeństwa stwierdzające, że został on zaprojektowany i wyprodukowany w sposób zapewniający bezpieczeństwo użytkownika przy korzystaniu z niego w sposób, jaki przewiduje producent. Mogą to być oznaczenia Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej (IEC) lub Międzynarodowej Komisji do Spraw Przepisów Dotyczących Zatwierdzania Sprzętu Elektrycznego (CEE). Sprzęt elektryczny, mając także deklarację zgodności stwierdzającą wyprodukowanie go zgodnie z normami obowiązującymi w krajach Unii Europejskiej lub normami krajowymi, będzie również posiadał odpowiednie oznakowanie. Oznaczenie "CE" będzie oznaczać pozytywne przejście przez niego procedury oceny zgodności. Zasady użytkowania sprzętu, parametry techniczne oraz warunki, w jakich może być ten sprzęt użytkowany, powinna opisywać instrukcja obsługi załączona do niego.
7. OCHRONA OCZU W PRACY Z KOMPUTEREM - OKULARY
Powszechnie akceptowany jest pogląd, iż praca na stanowisku z komputerem jest uznawana za pracę uciążliwą nie tylko ze względu na obciążenie narządu wzroku, lecz również jej wykonywanie w warunkach występowania czynników obciążających układ mięśniowo-szkieletowy (szczególnie w obrębie kończyn górnych i kręgosłupa szyjnego), występujących w znaczącym nasileniu ze względu na wykonywanie ruchów identycznych i powtarzalnych z dużą częstotliwością – w znacznej liczbie przypadków – w obrębie stanowiska pracy zorganizowanego bez należytego uwzględnienia wymogów ergonomicznych.
Nie można również pomijać ewentualności narażenia na oddziaływanie pola elektromagnetycznego. W doktrynie brak jest jednolitego stanowiska w kwestii oceny skutków zdrowotnych: oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego emitowanego przez monitory ekranowe nowej generacji – z reguły spełniające zaostrzone wymagania; oddziaływania pola elektrostatycznego, którego natężenie uznawane jest za niewielkie, ale w skutkach pośrednich związanych np. z wpływem na intensywność przemieszczania drobin kurzu w obrębie monitora może być dla pracownika dolegliwe; oddziaływania promieniowania jonizującego – w literaturze uznaje się, że wytwarzane przez współczesne monitory ekranowe promieniowanie jonizujące nie powoduje skutków biologicznych postrzeganych jako potencjalnie zagrażających zdrowiu operatorów, bowiem oddziaływanie tego promieniowania maleje z kwadratem odległości od ekranu.
Przeprowadzone w Instytucie Medycyny Pracy im. prof. dr. med. Jerzego Nofera w Łodzi pomiary chronometrażowe wykazały, że wyrażony wielkością odsetka czas skierowania wzroku obsługującego komputer na ekran, klawiaturę, dokumenty pisane, inne miejsca wynosi odpowiednio: 64 proc., 21 proc., 14 proc. i 1 proc. Badania naukowe wykazały, że stale wykonywana praca przy obsłudze monitorów ekranowych może powodować powstawanie przemijającej krótkowzroczności oraz zaburzenia widzenia, jednakże w piśmiennictwie brak jest potwierdzonych specjalistycznymi badaniami stwierdzeń, w jakim stopniu praca przy obsłudze monitorów ekranowych wpływa lub może wpływać na trwałe zmiany patologiczne narządu wzroku. W obecnym stanie wiedzy kwestia, czy praca na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe jest nie tylko szczególnie uciążliwa, lecz również szkodliwa dla narządu wzroku, pozostaje nadal otwarta.
W odczuciu wielu osób długotrwała praca przy obsłudze monitorów ekranowych powoduje podrażnienia oczu lub zaburzenia widzenia subiektywnie odczuwane jako krótkookresowe rozmazywanie się obrazu lub widzenie podwójne, pieczenie, ucisk, ból albo zaczerwienienie gałki ocznej, ból głowy. Wszelkie dolegliwości, a w szczególności oznaki pogarszania się wzroku – obserwowane podczas pracy z monitorem ekranowym – powinny być traktowane z należytą powagą.
Przepisy prawa pracy przewidują ochronę wzroku pracownika podczas pracy z monitorem ekranowym. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok – zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Do szkieł korygujących, których używanie może zalecić lekarz medycyny pracy na podstawie opinii lekarza okulisty, należą:
• mineralne sferyczne,
• mineralne astygmatyczne,
• organiczne sferyczne,
• organiczne astygmatyczne.
Przepisy prawa nie określają, do jakiej wysokości koszt zakupu okularów powinien pokryć pracodawca.Dlatego wskazane byłoby określenie kwoty, którą zwróci pracodawca pracownikowi za zakup okularów. Kwota ta może być określona przez pracodawcę w regulaminie pracy lub innym akcie prawa wewnątrzzakładowego.
8. STANOWISKO PRACY
Stanowisko komputerowe powinno być wyposażone:
• obowiązkowo w monitor ekranowy, klawiaturę lub inne urządzenia wejściowe, jednostkę centralną lub stację dysków,
• dodatkowo w drukarkę, skaner, mysz,
• pomocniczo w stół, krzesło, uchwyt na dokument, podnóżek.
W celu zapewnienia właściwych warunków pracy przy ekranach monitorowych pracodawca dokonuje przeglądów tych warunków pod kątem:
• rozmieszczenia elementów wyposażenia w sposób zapewniający spełnienie warunków bhp,
• stanu elementów wyposażenia stanowisk pracy, który zapewnia bezpieczeństwo pracy, w szczególności przed porażeniem prądem elektrycznym,
• obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego,
• odpowiedniego oświetlenia stanowiska pracy,
• obciążenia psychicznego, wynikającego z organizacji pracy.
Należy pamiętać, że pracownik zatrudniony przy komputerze może wykonywać tę pracę nie dłużej niż jedną godzinę, po której powinna nastąpić 5 minutowa przerwa wliczana do czasu pracy;
Wymagania w zakresie bhp
W załączniku do powołanego rozporządzenia ustalono minimalne wymagania bezpieczeństwa, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.
Szczegółowo określono wymagania dotyczące:
• monitora,
• klawiatury,
• stołu,
• siedziska,
• oprogramowania.
Pracodawca planując stanowisko komputerowe powinien brać pod uwagę jego wyposażenie oraz sposób rozmieszczenia tego wyposażenia, aby nie powodowało to nadmiernego obciążenia wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego.
Pracownik, wykonując pracę na tak zorganizowanym stanowisku, będzie miał w zasięgu rąk wszystkie obsługiwane przez niego elementy.
Stanowisko powinno być oświetlone, ekran musi być ustawiony poprzecznie w stosunku do okien w odległości ok. 1 m od nich. Natomiast odległość między sąsiednimi monitorami w świetle przepisów wynosi co najmniej 0,6 m, a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej 0,8 m.
Prawidłowe oświetlenie istotne do pracy przy komputerze ogranicza bezpośrednie olśnienie od opraw, okien, przezroczystych ścian, jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu monitora. Warunek ten zostanie spełniony przez instalację żaluzji albo zasłon.
W świetle przepisów rozporządzenia monitor powinien być tak ustawiony, aby odległość oczu pracownika od niego wynosiła od 40 do 75 cm. Obraz na ekranie ma być stabilny, wyraźny i czysty.
Ekran monitora musi być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr. Jaskrawość i kontrast na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy.
Regulacja ustawienia monitora musi umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20 stopni do tyłu i 5 stopni do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120 stopni po 60 stopni w obu kierunkach.
Klawiatura stanowi osobny element wyposażenia stanowiska pracy, a jej konstrukcja musi umożliwić użytkownikowi przyjęcie takiej pozycji, która wyeliminuje zmęczenie rąk podczas pracy. Klawiatura powinna mieć powierzchnię matową oraz umożliwiać regulację kąta nachylenia od 0 do 15 stopni. Znaki na klawiaturze muszą być kontrastowe i czytelne.
Stół, na którym znajdować się będą elementy stanowiska pracy, powinien być tak skonstruowany, aby umożliwić zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury.Stół musi być szeroki, aby zapewnić takie ustawienie klawiatury, żeby odległość nie była mniejsza niż 10 cm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu, oraz aby poszczególne elementy wyposażenia były umieszczone w takiej odległości od kończyn górnych pracownika, by nie powodowały przyjmowania wymuszonych pozycji.
Nogi umieszczone pod blatem stołu powinny mieć zapewnioną odpowiednią przestrzeń. Wskazanym blatem pod klawiaturę jest blat matowy w jasnych kolorach.
Wysokość siedziska krzesła powinna zapewniać naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze komputera z zachowaniem kąta prostego między ramieniem i przedramieniem, odpowiedniego kąta obserwacji monitora w zakresie od 20 do 50% w dół, pamiętając, że górna krawędź monitora nie powinna znajdować się powyżej oczu pracownika.
Krzesło do pracy przy monitorach musi być stabilne i o podstawie pięciopodporowej z kółkami jezdnymi, a siedzisko i jego oparcie muszą zapewniać wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów. Konieczna jest regulacja wysokości siedziska i oparcia oraz istnienie regulacji oparcia w zakresie od 5 stopni do przodu i 30 stopni do tyłu.Mechanizm regulacji wysokości i pochylenia siedziska powinien być łatwo dostępny i prosty w obsłudze oraz tak położony, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.
Siedzisko powinno również obracać się wokół osi pionowej o 360°, mieć podłokietniki i być odpowiednio wyprofilowane do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych.
Wykonując pracę przy monitorach ekranowych należy pracownikowi zapewnić uchwyt na dokumenty, umieszczony między ekranem a klawiaturą w taki sposób, aby wyeliminować uciążliwe ruchy głowy i oczu.
Na życzenie pracownika pracodawca jest zobowiązany wyposażyć stanowisko pracy w podnóżek, gdy wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze. Wysokość podnóżka jest uzależniona od cech antropometrycznych pracownika i ma kąt nachylenia w zakresie od 0 do 15 stopni.
Powierzchnia podnóżka nie może być śliska, jak też podnóżek ten nie może się przesuwać po podłodze podczas używania.
BHP2
https://office.kia.prz.edu.pl/index.php?action=bhp
Darmowe filmy BHP: ergonomia pracy biurowej
Część filmów stanowiących zawartość naszych szkoleń okresowych BHP online udostępniamy za darmo na zasadach opisanych poniżej. Na tej stronie będziemy co jakiś czas umieszczać nowe nagrania.
Uznanie autorstwa- Bez utworów zależnych 3.0 Polska – Ta licencja zezwala na rozpowszechnianie, przedstawianie i wykonywanie filmów zarówno w celach komercyjnych, jak i niekomercyjnych, pod warunkiem zachowania ich w oryginalnej postaci (nie tworzenia utworów zależnych) oraz wskazanie autorstwa. Wskazanie autorstwa przy rozpowszechnianiu filmów w internecie odbywa się poprzez umieszczenie informacji o źródle pod filmem zamieszczonym na stronie internetowej:
" Źródło: www.szkolenia-bhp24.pl - szkolenia bhp online "